In samenwerking met

In samenwerking met
Link naar Erasmus+

Dag 1: 9/11/2015 De filosofische benadering van de kunst en kick off workshops

Spannend!
We ontvingen onze gasten in de feestzaal. Wat aarzelend, afwachtend werd kennisgemaakt. Na een korte voorstelling van de partners en enkele 'energizers' begon het ijs stilaan te breken.

Nadien verzorgden onze leerlingen een rondleiding in onze school. Dat werd vooraf in de les Engels voorbereid. De partners waren onder de indruk: zo'n grote school, prachtige kunstlokalen...

Na de speeltijd volgde de kick off van de meeting!



Een diverse groep studenten verzamelde in de feestzaal, eigen vertrouwde gezichten en nog onbekende gasten. Opvallend hoe spontaan de jongeren contacten legden met elkaar en, hoewel het niet eenvoudig is om te communiceren in het Engels, slaagden ze erin mekaar te begrijpen.


 Na een drankje zetten de gasten zich klaar voor een Powerpointpresentatie met als thema 'Philosophical approach to art' o.l.v. Anneke Kubben. Heel even ondergedompeld worden in de kunstenaarslow, stilstaan bij wat jou en mij tot creaties beweegt. En eens kijken hoe dat gaat bij land-artist Will Beckers. De natuur is altijd een dankbare inpiratiebron.








Vervolgens aan de slag. In vier groepen filosoferen over kunst, een moodboard maken met fotomateriaal en krijt, uitwisselen en voorzichtig vormgeven van ideeën. Hier kwamen knappe werken uit voort, sommige groepen gingen meteen de uitdaging aan om er niet enkel een filosofische uitwisseling, maar meteen een artistiek werk van te maken. Het was knap om te zien hoe de jongeren voorzichtig hun eigen boodschap probeerden vorm te geven met de aangeboden materialen. Naarmate het werk groeide, werd de sfeer losser, sommigen meer verdiept, anderen druk in overleg. Heel boeiend, en de resultaten zijn stuk voor stuk waardevolle weergaven van hun bedenkingen over kunst.

                       

Sommige groepen hadden nog even de gelegenheid om hun werken toe te lichten. Thema's als leegte versus leven, kunst als expressie met verfklodders als taal, gelaagdheid en diepgang in een kunstwerk, aan de kaak gesteld met een stukje kauwgom, kinderlijke speelsheid versus doordachte en bestudeerde kunst,... Verscheidenheid troef!

...

En daarmee slaan deze jongeren de nagel op de kop. Het thema kan nu doorleefd worden in de workshops.

De volledige namiddag werd er in 9 verschillende workshops ijverig gewerkt rond het thema 'poëzie, letters, mythes in art', een verscheidenheid in fantasie en techniek, in denken en doen. Een 80-tal leerlingen van de derde graad Beeldende Vorming en Publiciteit hebben samen met 22 leerlingen van de 5 partnerlanden deelgenomen aan deze creatieve uitdaging. Vrijdag volgt de afwerking van de ontwerpen, we zijn benieuwd naar de eindresultaten!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten